26.06.2008

Første oppussingsprosjekt



Vi har et salongbord som har fulgt oss gjennom alle leilighetene våre, og som vi har lyst til å beholde. Vi valgte et solid bord som skulle tåle at vi bruker det til alt mulig, fra vennefester til småsnekring og andre hobbyprosjekter. Det er et ganske ordinært bord i heltre furu (bildet er fra IKEA, men vårt bord er veldig likt), som jeg har hvitlasert. Og bortsett fra at det er ganske kjedelig og har en blekkflekk midt på platen ser bordet helt fint ut. De enkle linjene og den duse fargen har passet veldig bra sammen med den gråmelerte linsofaen og mørkere vegger.



Men blekkflekken på bordplaten sitter dypt, og må males over. De som har lest kjøkkenposten, mistenker meg kanskje for å ville male hele bordet i sukkertøyfarger. Og det er virkelig tid for farger; jeg vil ikke ha bordet svart eller hvitt, selv om det kunne blitt et knalltøft bord med hvitmaling og metallplater.



Jeg tenker å bruke bordet litt på samme måte som andre bruker kontrastfargede sofaputer, duker eller gulvtepper, til å trekke oppmerksomhet mot sitteplassen. Hvis jeg beholder gardinene i naturhvitt med dusblå og lindegrønne figurer, kan det bli fint å ta opp en av de fargene i bordet. Hvis jeg velger en glossy finnish, kan jeg kanskje bruke den samme malingen som på TripTrap-stolen?



Kanskje jeg kunne brukt skinnende hvit bengalakk både på stolen og på bordplaten, det hadde i hvert fall vært greit med tanke på å vaske etter barn. Men jeg har lyst på et roligere inntrykk, spesielt i stuen. Og da er kanskje et ensfarget bord, best? Og om jeg bare bestemte meg for en rimelig nøytral farge jeg kunne ha som utgangspunkt for stuen min, kunne jeg malt bordet med en gang.



Da har jeg fortsatt muligheten til å legge til noe, når ting begynner å komme på plass. En diskret, sjablongmalt detalj, kanskje? Eller jeg kan dekke bordplaten med et mønstret tapet, så har jeg permanent duk som aldri trenger å strykes. Dette tapetet, kanskje. Jeg ville ikke orke å ha det på en hel vegg, men på halvannen kvadratmeter som jeg kan dekke over av og til synes jeg det er flott:

1 kommentar:

Jorun sa...

Hm...nå har jeg grunnet bordet og sett at det i hvert fall ikke kan få være hvitt. Det ble for voldsomt sammen med den lyse sofaen.

Jeg diskuterte det litt med min søster, og tenker veldig på å lage brettspillruter (stigespill?) som en løper langs midten av bordet. Jeg har to småbokser med oljemaling som egentlig var til barnerommet: En dus lindegrønn og en like dus gulfarge, omtrent som dem på gamle emaljebokser eller retro Vespa og Kitchen Aid.