25.06.2008

Kjøkkenhyller


Jostein samler på Mummikopper, og det er alltid litt koselig å velge seg en kopp fra den fargerike samlingen i skapet. Nå har jeg lyst til å gi dem en mer synlig plass, og i det virtuelle lekehuset lurer jeg på å ha åpne hyller til frokostserviset. Det kan fort bli rotete med alle fargene og detaljene, men jeg tror det skal fungere: Asjetter, glass og mugger er alle enkle og hvite eller glassblanke, og jeg kan godt tenke meg å ha både vegg og hylle hvitt også.

Men gardinene, klutene og håndklærene våre er mangefargede, så jeg ser for meg et friskt og morsomt rom til å spise frokost i.

Dilemmaet er at dette kjøkkenet er for voldsomt til stearinlysmiddager med det delikate Willeroy&Boch-serviset vi samler på. Innen vi har nok til å bruke dette til hverdags, er det sikkert på tide å skifte stil på kjøkkenet. Men jeg liker å bruke det til tosomme middager etter barneleggetid, og kjøkkenet blir sansynligvis den eneste ordentlige spiseplassen vår. Så kanskje det likevel er best med skapdører foran mummikoppene og dempede farger på tekstilene?

Som et kompromiss vurderer jeg vitrineskap. Ikke de typiske overskapene med smårutete dører, men et utstillingsskap som virkelig viser frem koppene i fullt lys, eller reflekterer flammene fra kveldslyset. Dette, for eksempel:

Ingen kommentarer: